LIFESTYLE, Zdrowie i pielęgnacja

Kiedy padasz na twarz…

„- Motywator do działania, poproszę!” Znacie to? Bo ja bardzo dobrze! A szczególnie w poniedziałki! Po weekendzie trudno się skupić, tym bardziej, że letnie wieczory są dłuuuuugie i pozwalają na maksymalny odpoczynek! Spać się nie chce, a rano wstać trzeba. Co więc zrobić, by szybko stanąć na nogi?

jak szybko stanąć na nogi

Pewnie większość z Was zna rozwiązanie. KAWA. No tak, kawa. Jedna rano i jedna po południu. Ale nie na pusty żołądek! Najlepiej dopiero około godziny 10, kiedy to spada poziom kortyzolu. Dlaczego? Bo kawa na czczo sprawi, że dopadnie nas wilczy apetyt. Wówczas zamiast sięgnąć po kanapkę, zjemy słodki i ubogi w witaminy posiłek (po którym z kolei znów szybko poczujemy głód). Silna kawa działa też moczopędnie, więc latem, podczas upałów narażamy się na odwodnienie. Dlaczego tylko tylko dwie filiżanki dziennie? Bo kawa w nadmarze (a właściwie kofeina) nie tylko negatywnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy ale i obniża płodność! Do tego nadmiar kofeiny może doprowadzić do bezsenności, niepokoju, bólów głowy i biegunek. Zatem- kawa to chwilowe rozwiązanie ale ze względu na ograniczone stosowanie bywa niewystarczająca 😉

co na zmęczenie

Właściwie w sytuacji, kiedy to pacjent narzeka na przemęczenie i przymyka oko podczas pracy, na pierwszy rzut zalecam preparat z żeń-szeniem. Dlaczego? Bo żeń- szeń to niezłe ziółko! A przy tym mam dobre doświadczenia i pozytywny oddźwięk wśród pacjentów przy stosowaniu preparatów z żeń-szeniem właśnie. Nie wszyscy wiedzą, ale żeń szeń nie tylko dodaje energii ale też pomaga znosić stres. Dodatkowo poprawia nastrój i samopoczucie. Pozytywnie wpływa na wygląd skóry i ma właściwości antyrakowe. Usprawnia naszą pamięć i koncentrację. Ponadto ma jeszcze szereg innych właściwości o których tutaj nie wspomniałam. Zatem, to wyjątkowy lek o wielu właściwościach, znany od tysięcy lat, a przy tym niesamowicie efektywny w działaniu! Kto nie znał do tej pory żeń- szenia niech szybko upewni się w jego działaniu 🙂 Oczywiście- osoby z nadciśnieniem, czy innymi chorobami muszą zachować ostrożność! Zakładam jednak, że wpis ten przeznaczony jest głównie dla osób zdrowych- oczywiste jest, że chorzy, przyjmujący określone leki, każdą dodatkową suplementację koniecznie powinni konsultować z lekarzem. Jeżeli chodzi o preparaty z żeń-szeniem, polecam te sprawdzone np. Bodymax Plus, Żeń-szeń z witaminami marki Olimp lub Naturell (pseudo suplementów nieznanych firm raczej nie radzę kupować).

zmęczenie i senność

Magnez. Tutaj mogłabym się szeroko rozpisać, jednak najistotniejsze jest to, że niedobory magnezu negatywnie odbijają się na naszej zdolności do skupiania uwagi, upośledzają zapamiętywanie informacji i kojarzenie faktów. Dodatkowo osoby z niedoborami tego pierwiastka gorzej znoszą obciążenia psychiczne, słabiej wypadają w zadaniach, których liczy się refleks i logiczne myślenie. Dlatego też tak istotne jest by włączyć magnez do diety! A na niedobory narażone są szczególnie osoby spożywające duże ilości kawy oraz żywności przetworzonej. Tutaj mój fawory to lek- Magne B6 Forte.

co na zmęczenie

Witamina D3. Wiele badań wykazało już, że niedobór witaminy D niekorzystnie wpływa na funkcjonowanie mózgu (w tym pamięci). Może powodować uczucie ciągłego zmęczenia, a dodatkowo wpływać też na depresyjny nastrój! Jako ciekawostka- na niedobór witaminy D3 w Polsce może cierpień nawet ponad 60% społeczeństwa! Warto więc ją suplementować, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Zdecydowanie moim faworytem jest lek Vigantoletten.

ciągłe przemęczenie

Kolejna roślina, która wspomoże organizm w kryzysie to Różeniec Górski. I choć trochę zapomniany, ma pozytywny wpływ na mózg. Ponadto leki z różeńca stosowane są pomocniczo przy zaburzeniach pamięci! Ma też ogólny, wzmacniający wpływ na stan psychofizyczny człowieka, dlatego wszelkie okresy przemęczenia, nadmiernego wysiłku są wskazaniem do stosowania tego zioła. Dodatkowo różeniec ma właściwości antyoksydacyjne i przeciwzapalne. W aptece dostępny jako Rhodiola.

Jako trzeci piastuje się Miłorząb Japoński. Zmniejsza on niedokrwienie mózgu, a więc ożywia jego pracę. I choć stosowany jest na co dzień głównie przez osoby starsze (przy pierwszych objawach zaburzenia pamięci, koncentracji i zachwianiach równowagi), świetnie sprawdzi się też dla intensywnie uczących się, młodych osób. Ekstrakty z ginkgo biloba mogą ułatwić przyswajanie wiedzy! (Bo suplementacji poprawiają się procesy myślenia, zapamiętywania, zdolność koncentracji). Tutaj oczywiście Ginkofar Intense.

Uwaga na wszelkiego rodzaju preparaty musujące typu Pluszzz, bo bazują one głównie na kofeinie! A kofeina w nadmiarze szkodzi (o czym było na początku) więc nie można ich stosować jednocześnie spożywając kilka filiżanek kawy dziennie.

PS. Guarana to właściwie również kofeina, tyle, że o wolniejszym stopniu przyswajania.

co zrobić na kiedy czujemy się zmęczeni

Co jeszcze możemy zrobić? Nie tylko dieta lecz także nasz codzienny tryb życia decyduje o tym jak się czujemy. Aby uniknąć zmęczenia zaleca się:

  • regularne uprawianie sportu (bieganie, siłownia lub jazda na rowerze) lub chociaż codzienny spacer z dzieckiem;
  • ograniczenie ilości sytuacji wyzwalających stres oraz opanowanie metod radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych;
  • dbanie o jakość snu, tzn. zasypianie i budzenie się o podobnej porze oraz przesypianie minimum 6 godzin dziennie;
  • odpoczynek od pracy tzn. urlop, wakacje (w miarę swoich możliwości).

Czy ja coś stosuję? Nie, po prostu nie potrzebuję 🙂 Codziennie od samego rana mam tyle energii, że trudno mnie zatrzymać 😉

Leave a Reply